Eskilstuna.nu Den officiella besöksguiden

  • Foto: Per Groth

Eskilstuna Tourist Center slutar sälja biljetter

Göra

Från och med 1 juni 2017 slutar Eskilstuna Tourist Center i Rothoffsvillan att sälja biljetter över disk. 

Biljettförsäljningen på Eskilstuna Tourist Center har minskat stadigt under flera år i och med digitaliseringen. Enligt uppgifter från Ticketmaster, bokas 85-90 % av alla evenemangsbiljetter i Eskilstuna online och hanteras av kunden själv. Även på Eskilstuna Tourist Center har trenden varit tydlig, försäljningen över disk har minskat med över 60 % sedan 2013 samtidigt som antalet evenemang i Eskilstuna har ökat.

Uthämtning av redan bokade biljetter

Du kan hämta ut dina bokade biljetter på Eskilstuna Tourist Center t.o.m 31 maj. Du kan också kontakta Ticketmasters kundtjänst via ticketmaster.se eller telefon 077-170 70 70, för att omvandla din biljett till en e-biljett som kan skrivas ut på egen skrivare.

Läs gärna igenom stycket med frågor och svar nedan. Har du ytterligare frågor kring bokning, köp och uthämtning av biljetter kontakta oss på Eskilstuna Tourist Center via telefon 016-710 70 00 eller turism@eskilstuna.nu.

Frågor och svar

  • Var kan man köpa biljetter via Ticketmaster och Tickster nu?
    I första hand rekommenderar vi online-bokning på ticketmaster.se eller tickster.com. Till och med 31 maj kan biljetter köpas och hämtas ut på Eskilstuna Tourist Center i Rothoffsvillan. Ticketmaster är i processen att teckna avtal med ett nytt ombud i Eskilstuna, men det är ännu inte klart.
  • Vad gör jag om jag har beställt en biljett på Ticketmaster som jag inte har hämtat ut än?
    Ticketmasters kundtjänst kan omvandla din biljett till en e-biljett som kan skrivas ut på egen skrivare eller visas upp i din telefon på evenemanget, kontakta dem via hemsidan www.ticketmaster.se eller callcenter 077-170 70 70. Till och med 31 maj kan bokade biljetter också hämtas ut på Eskilstuna Tourist Center.
  • Hur gör jag om jag inte vill boka och betala min biljett från Ticketmaster på Internet?
    Det går att ringa och boka och betala mot faktura och dessutom få biljetten hemskickad, tänk på att vara ute i god tid och att extra kostnader kan tillkomma. Ticketmasters kundtjänst nås på telefon 077-170 70 70.
  • Varför tillkommer det extra kostnader?
    För att få biljetten hemskickad tillkommer en leveransavgift och för faktura även en extra fakturaavgift. Merparten av biljettköparna köper idag sina biljetter på internet och då blir det en specialtjänst att få den fysiskt levererad. Ticketmaster vill ändå att det ska vara möjligt att köpa biljetter även för den som inte vill använda online-bokning, men eftersom det kostar mer i hantering så är det lite dyrare.
  • Jag har ett presentkort på Eskilstuna Tourist Center, vad händer med det nu?
    Lös in ditt presentkort senast 31 maj, det går bra att köpa biljetter till evenemang som ligger längre fram i tiden men de måste betalas och hämtas ut på turistbyrån senast 31 maj.
  • Jag är arrangör, var kan jag sälja mina biljetter nu?
    Du kan fortfarande sälja biljetter via ticketmaster.se, och tickster.com, det finns också flera andra biljettsystem med online-försäljning.
  • Varför har ni inte gått ut med den här informationen tidigare?
    Vårt önskemål var att ett nytt Ticketmaster-ombud i Eskilstuna skulle vara klart så att vi kunde hänvisa våra kunder direkt dit, tyvärr har det dragit ut på tiden och därför väljer vi nu ändå att gå ut med informationen så att våra kunder ska hinna hämta ut eventuella bokade biljetter innan våra avtal för att vara biljettombud löper ut.
  • Varför slutar turistbyrån att sälja fysiska biljetter?
    Att biljettförsäljningen över disk upphör är en konsekvens av den ökade digitaliseringen. Idag köper besökaren sin evenemangsbiljett själv online och får en e-biljett eller skriver ut sin biljett själv. Nästan alla biljettleverantörerna levererar e-biljetter som inte behöver skrivas ut. Biljetten på skärm kan registreras digitalt vid entrén. Fysisk biljett krävs inte på samma vis som tidigare.
    Enligt uppgifter från Ticketmaster, bokas 85-90 % av alla evenemangsbiljetter i Eskilstuna online och hanteras av kunden själv. Även på Eskilstuna Tourist Center har trenden varit tydlig, försäljningen över disk har minskat med över 60 % sedan 2013 samtidigt som antalet evenemang i Eskilstuna har ökat. Genom att biljetthanteringen upphör frigörs tid som vår personal kan lägga på huvuduppdraget, att inspirera och lyfta Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka.
    När turistbyrån blev ombud för Ticnet, nuvarande Ticketmaster, var detta det mest använda systemet för biljettbokning i Eskilstuna. Då behövdes en lokal organisation som både kunde vara ett stöd för arrangörer som ville lägga upp sina evenemang i systemet och sälja biljetter till Eskilstunabor. Idag är konkurrensen större och det finns en mängd olika biljettsystem för kultur- och idrottsevenemang. Arrangören beslutar vilken leverantör de vill samarbeta med och det är inte möjligt för Eskilstuna Tourist Center att ha tillgång till alla system. Vi fortsätter att hålla oss uppdaterade om hur och var biljetter säljs för att kunna svara på frågor från våra besökare.